Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Nowy gracz

W segmencie elektrycznych samochodów użytkowych pojawił się nowy interesujący gracz – marka Cenntro. Polski importer kusi atrakcyjnymi cenami swoich samochodów oraz szeroką jak na debiutanta paletą modeli. O gamie modelowej oraz planach rynkowych rozmawiamy z Jakubem Durnakowskim, Dyrektorem Handlowym Cenntro Electric Sp. z o.o.

 

Przemysław Dobrosławski: Czy mogliby Państwo przybliżyć historię rozwoju marki Cenntro?
Jakub Durnakowski: Cenntro to marka użytkowych pojazdów elektrycznych, która została założona w 2013 roku w USA, a już w 2017 roku nasza pierwsza seria samochodów elektrycznych o nazwie Metro została oficjalnie wprowadzona do masowej produkcji. Do końca 2020 roku Cenntro sukcesywnie wprowadzało na rynek kolejne modele pojazdów elektrycznych z serii Logistar, Neibor i Teemak. W 2021 roku Cenntro zostało oficjalnie notowane na jednej z najbardziej wpływowych giełd papierów wartościowych na świecie, NASDAQ w Stanach Zjednoczonych.

W 2022 roku Cenntro udoskonaliło globalny system produkcji montażowej pojazdów elektrycznych i założyło własne zakłady produkcyjno-montażowe w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech.
Aby lepiej służyć naszym klientom w zakresie użytkowych pojazdów elektrycznych i usprawnić całe połączenie od konsultacji przedsprzedażowych i jazdy próbnej do obsługi posprzedażnej, Cenntro utworzyło 11 Centrów EV (Centrum Pojazdów Elektrycznych) w dziewięciu krajach w różnych częściach świata. Nasze Centra EV będą zajmować się budową i obsługą sieci dealerskiej oraz współpracą w zakresie obsługi klientów flotowych.

Marka Cenntro ma ambitne plany związane z rynkiem europejskim, w tym i polskim. Czym Państwo chcecie się wyróżnić i dzięki czemu mocniej zaistnieć w segmencie aut użytkowych?
Od 2022 roku naszym największym projektem na rynek europejski jest utworzenie kilku Centrów EV, usprawnienie systemu obsługi przedsprzedażnej i posprzedażowej, pokrycie większej liczby obszarów sprzedaży, ułatwienie klientom kontaktu z nami oraz zrozumienie potrzeb rynku lokalnego.

Wszyscy doskonale wiemy, że na globalnym rynku istnieje duża liczba użytkowych pojazdów elektrycznych, a ponieważ te pojazdy różnią się nieznacznie wyglądem od siebie, więc zjawisko homogenizacji stanie się w przyszłości coraz bardziej oczywiste. Siła marki Cenntro opiera się głównie na dwóch aspektach: optymalizacji produktu i doświadczeniu klienta. Cenntro skupiło się na zróżnicowanych rynkach w budowie linii produktów i dopracowaniu różnych rodzajów produktów o charakterystycznych cechach, aby sprostać różnym grupom klientów.

Koncentrujemy się również na produktach iteracyjnych, udoskonalaniu ich i wprowadzaniu na rynek tylko najlepszych produktów. My dokonujemy eliminacji, a rynek i nasi klienci dokonują selekcji. Drugi punkt to doświadczenie klienta. Współpracujemy ze zdolnymi i ambitnymi dealerami, budując naszą sieć obsługi posprzedażowej w różnych krajach i regionach. W przyszłości będziemy dążyć do tego, aby wszyscy konsumenci mogli być obsługiwani przez Cenntro bliżej, szybciej i wygodniej.

Wspominali Państwo, że marka Cenntro zamierza rozwijać produkcję aut użytkowych w Niemczech. Dlaczego akurat na tamtejszym rynku? Jakie ma to przynieść korzyści klientom?
Tak, od 2024 roku samochody użytkowe z serii Metro i pojazdy terenowe Teemak będą produkowane i montowane w naszych zakładach w Niemczech, a następnie dystrybuowane do sieci dealerów Cenntro na rynku europejskim.
Weźmy na przykład samochody użytkowe z serii Metro, dla których rynek europejski był zawsze głównym rynkiem sprzedaży. Montaż i produkcja samochodów w Niemczech może poprawić zdolność adaptacji pojazdu do potrzeb miejscowego klienta i rynku. Oczywiście, wysyłka z niemieckiej fabryki eliminuje potrzebę transportu morskiego, co może znacznie przyspieszyć dostawy, a tym samym naszą atrakcyjność.

Jaki model i warianty nadwoziowe, w Państwa opinii, mogą się spotkać z największym zainteresowaniem polskich klientów?
Obecna linia produktów Cenntro jest stosunkowo bogata, a każdy nasz samochód ma swoje zróżnicowane zalety. Seria Logistar koncentruje się na dystrybucji logistycznej i ogólnie nadaje się do dystrybucji na średnie oraz dłuższe odległości. Wyróżnikiem pojazdów jest możliwość ładowania przy wykorzystaniu szybkich ładowarek prądu stałego DC. Wśród nich LS260 jest jednym z najpopularniejszych modeli. Jako użytkowy pojazd logistyczny ma pojemność ładunkową aż 7,5 metra sześciennego i ładowność do 1280 kilogramów. Jego aluminiowe nadwozie sprawia, że jest też lekki. Konstrukcja samochodu w pełni uwzględnia wygodę załadunku i rozładunku dla logistyki oraz dystrybucji.

W ofercie Cenntro mamy też mniejszy model samochodów użytkowych LS200, który ma aż trzy wersje zabudowy: cargo, van i pikap. Warto wspomnieć, że w sierpniu wprowadziliśmy na polski rynek serię małych samochodów użytkowych Avantier, czyli zupełnie nowe auto w kształcie pudełka. Sądząc po naszych wcześniejszych zapytaniach na innych rynkach na całym świecie, jesteśmy optymistami, że ten samochód będzie cieszył się również dużą popularnością na polskim rynku. Ten samochód przełamie stereotyp tradycyjnych pojazdów użytkowych. Użytkownicy modelu Avantier, dzięki szerokiej palecie lakierów, uzyskują możliwość daleko idącej personalizacji pojazdu. Pod względem wystroju wnętrza dwumiejscowy kokpit został odpowiednio zaprojektowany, dzięki czemu może w pełni zaspokoić potrzeby również klientów indywidualnych. Bagażnik pomieści najpotrzebniejsze rzeczy w krótkiej podróży, przestrzeń potrzebną na zakupy lub na dostawy, np. dla firm zajmujących się dowożeniem jedzenia lub dostarczaniem małogabarytowych przesyłek: listonosze, kurierzy, rzemieślnicy, usługi serwisowe. Do tego pojazd może się pochwalić zasięgiem przekraczającym 160 kilometrów na jednym ładowaniu, co w warunkach miejskich może być wystarczające nawet na kilka dni użytkowania. Avantier znajdzie szerokie zastosowanie w biznesie, również ze względu na swoją atrakcyjną cenę, która w momencie premiery wynosi tylko 59 900 zł brutto.

Dla klienta firmowego liczy się samochód jako produkt, ale także, a często nawet bardziej, koszty posiadania, finansowanie, sprawny serwis i szeroka sieć. W jaki sposób zamierzacie Państwo zadbać o te wymiary?
To jest powód, dla którego założyliśmy nasze centra EV w różnych częściach świata. Koncentrujemy się w nich na lokalizacji i rozwiązaniach niezbędnych dla prawidłowego działania serwisu i obsługi klienta. W rzeczywistości obejmuje to również kwestie zgodności regionalnej, operacji rynkowych i barier kulturowych. Tworzymy i szkolimy lokalne profesjonalne zespoły sprzedawców i rozbudowujemy naszą sieć serwisową. W Cenntro stawiamy na wykwalikowany zespół ludzi, którzy systematycznie rozbudowują naszą sieć sprzedażowo - serwisową. Ponadto nasz lokalny zespół może lepiej wsłuchać się w potrzeby klientów.

Jakie nowości szykują Państwo na ten rok, przyszły i kolejne lata?
Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Są rzeczy na poziomie strategicznym. Właściwie mogę powiedzieć, że pracujemy nad szybkim wprowadzeniem na rynek nowego modelu samochodu użytkowego, który nazywa się LS300, ma ładowność 1500 kg, pojemność ładunkową 10.47 m3, a jego zasięg będzie wynosić około 440 kilometrów.

 

Przeczytaj również
Popularne