Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Tychy zamiast Fiata 500 będa produkować chińskiego elektryka

No i mamy. Pierwsza fabryka chińskich samochodów powstanie w Tychach. A dokładniej mówiąc należąca do Stellantis fabryka Fiata, będzie składać w Polsce auto Leapmotor T03 w systemie SKD.

Miejsce w fabryce zwalnia się po wycofaniu z produkcji Fiata 500 produkowanego w Tychach od 17 lat. Z uwagi na nowe homologacje, które zaczną obowiązywać w czerwcu tego roku, spalinowy Fiat nie będzie już dłużej produkowany. W to miejsce na linii montażu powstawać będzie mały, miejski chiński samochód Leapmotor T03. Tychy wygrały tym samym z włoską fabryka Mirafiori, którą Stellantis także brał pod uwagę.

Jak donoszą agencje, produkcja taniego auta T03 ma się rozpocząć w Tychach jeszcze w tym roku. Samochody będą powstawać w systemie SKD (semi-knocked-down), czyli będą składane z przysłanych do Polski większych elementów. Wstępnie złożone podzespoły najczęściej zawieszenie, układ napędowy i nadwozie trafią do zakładu w Tychach, gdzie pracownicy ręcznie składać będą auto w całość.

Konkurent Dacii Spring

Leapmotor T03 to pięciodrzwiowy samochód o długości 3,6 m i rozstawie osi 2,4 m. Rozmiarami przypomina Hyundaia i10, Kię Picanto, Toyotę Aygo oraz wspomnianego Fiata 500. Z tą różnicą, że T03 ma napęd wyłącznie elektryczny, czyli konkurować będzie z nową Dacią Spring, która ma silnik o mocy 45 lub 65 KM i baterię o pojmeności ok. 36 kWh. Jej ceny poznamy niebawem.

Leapmotor T03

Chiński elektryk ma taką zbliżoną pojemność baterii (36,5 kWh) i ma zapewnić zasięg przekraczający nawet 400 km (w cyklu NEDC). Moc silnika to 75 KM, a przyspieszenie od 0 do 50 km/h trwa 5 s.

W Europie ceny modelu T03 zaczynają się od około 20 tys. euro, czyli około 88 tys. zł.

Leapmotor częścią Stellantis?

Skąd chińskie samochody Leapmotor w fabryce Fiata? To marka należąca do koncernu Stellantis, a ten w ubiegłym roku za 1,5 mld euro kupił 21 procent udziałów w chińskiej marce Leapmotor. Co ciekawe w ramach umowy Stellantis, w ramach nowo utworzonej spółki join venture, nabył wyłączne prawa do budowy, eksportu i sprzedaży samochodów marki poza Chinami.

Leapmotor T03 tył

Leapmotor T03 to najmniejszy i najtańszy samochód chińskiej marki i jak na razie, jako jedyny produkowany w Europie. Kolejne to SUV C10, którego sprzedaż ruszy niebawem w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii.

Niewykluczone, że montaż w modelu SKD przekształci się w pełnowymiarową produkcję. Na to jednak trzeba czasu.

Przeczytaj również
Popularne