Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nowość absolutna - Renault Master IV generacji

W świecie pojazdów dostawczych niecodziennie zdarzają się premiery modeli, które są całkowicie nowymi konstrukcjami. Większość z nich, na wyrost określanych nowościami, to generalnie kolejne liftingi konstrukcji znanych od lat. Tym ciekawszy jest więc debiut nowego Renault Master różniącego się od poprzednika praktycznie wszystkim, łącznie z logo na masce.

Od 1980 roku Renault sprzedało ponad trzy miliony samochodów dostawczych Master, ale w Polsce tak naprawdę powszechnym widokiem na ulicach stała się dopiero trzecia generacja tego modelu, wytwarzana od 2010 roku. Przedsiębiorcy docenili nie tylko jej walory użytkowe, różnorodność wersji, ale też, zaniedbaną przez wielu konkurentów, kwestię komfortu pracy kierowcy. W parze z umiejętną polityką handlową krok po kroczku model ten przyczynił się do uzyskania przez Renault pozycji lidera na polskim rynku w segmencie aut dostawczych. Premierowy model ma nowe asy w rękawie, dzięki czemu może jeszcze umocnić tę pozycję.

Nowy na wskroś

Czwarta generacja Renault Master pojawi się w polskich salonach w połowie 2024 roku. Premierowy model francuskiej marki robi duże wrażenie i z pewnością na tle rynkowej konkurencji wygląda świeżo i nowocześnie. Co może być zaskoczeniem, inżynierom Renault udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza o 20% w porównaniu z poprzednikiem. Patrząc na pudełkowate kształty, trudno w to uwierzyć. Szybko dostrzegamy jednak istotne, wpływające na to detale, tj. krótką maskę, mocno pochyloną i wysuniętą przednią szybę, aerodynamiczne boczne lusterka, wloty powietrza w zderzaku, zwężony tył oraz opadającą linię dachu.

Master na początku będzie oferowany w 40 wariantach nadwoziowych, z DMC do czterech ton. Zależnie od wersji model ma napęd na przednie lub tylne koła. Gama wariantów Mastera IV została gruntownie zmieniona w porównaniu z poprzednikiem. Zmniejszyły się rozstawy osi, ale za to większe są zwisy tylne. Master ma więc nawet 1,5 m mniejszą średnicę zawracania, co może się okazać nieocenione podczas manewrów w mieście. Z gamy zniknęły najmniejsze warianty L1. Obecnie najmniejszy furgon ma kubaturę ładowni 11 m3, a największy 22 m3. W najdłuższym wariancie przestrzeń ładunkowa wydłużyła się o 100 mm. Tym samym Master oferuje najdłuższą ładownię w segmencie. Łącznie przedsiębiorca będzie mógł przebierać w aż dwudziestu odmianach furgonów. Boczne drzwi przesuwne mają 40 mm szerszy otwór, co ułatwi załadunek i rozładunek. Zauważalną zmianą jest znacznie lżejszy proces otwierania drzwi, co docenią kurierzy dokonujący tego nawet kilkaset razy dziennie. Zwyczajnie mniej ich to zmęczy, co przełoży się pozytywnie na ich komfort pracy. Nowe Renault Master może mieć ładowność 1625 kg i uciąg 2,5 tony.

 

Hej, Google

Deska rozdzielcza Mastera nabrała lekkości, konsola środkowa jest mocniej wychylona w kierunku kierowcy, co wydajnie ułatwia obsługę, sięganie i wybór funkcji przez kierowcę. Wiele elementów znamy już z najnowszych modeli osobowych, m.in. panel pokręteł do sterowania klimatyzacją. Podobnie jak w modelach osobowych, w Masterze pojawił się system multimedialny OpenR Link z 10-calowym ekranem. Umożliwia on standardowe połączenie z bezprzewodowymi systemami Android Auto i Apple CarPlay oraz zdalne połączenie z pojazdem za pośrednictwem aplikacji My Renault. W opcji dostępna jest rozszerzona wersja systemu z wbudowanymi funkcjami Google. Przydatnym rozwiązaniem w codziennej, biznesowej działalności jest przeglądarka Vivaldi Browser zapewniająca dostęp do Internetu i umożliwiająca przeglądanie wiadomości e-mail i załączonych dokumentów, edycję dokumentów, oglądanie tutoriali, a nawet filmów na You Tube podczas przerwy. To skuteczna alternatywa dla korzystania ze smartfona. Odpowiednio skonfigurowana strona główna Vivaldi zawiera linki do Gmaila, Outlooka, pakietu Office oraz e-instrukcji Renault.

Schowki w kabinie mają obecnie pojemność 135 litrów, czyli 1/4 większą niż w poprzedniku. Oparcie środkowego fotela tworzy po złożeniu stół roboczy, a pod odchylanym siedziskiem znajduje się specjalny schowek na laptop. Dostępne są liczne opcje siedzeń: siedzenie podwieszane, siedzenia obrotowe, siedzenia pojedyncze lub 2-miejscowa kanapa oraz dwie wersje tapicerki: tkaninowa lub ze skóry ekologicznej. Aby oddać kolejne centymetry pasażerom, Renault zdecydowało się na zastosowanie dźwigni zmiany biegów dla skrzyni automatycznej pod kierownicą.

Diesle, ale nie tylko

Do napędu Mastera wykorzystywane są silniki Diesla Blue dCi o mocy od 105 do 170 KM lub jednostki elektryczne o mocy 96 lub 105 kW. Z czasem pojawi się też wersja zasilana energią uzyskiwaną z wodoru. Napęd na koła przednie lub tylne może być przenoszony poprzez skrzynię mechaniczną lub nową, 9-biegową skrzynię automatyczną. Akumulatory trakcyjne w Masterze mają pojemność 40 lub 87 kWh. W tym ostatnim wariancie mogą zapewnić zasięg na poziomie ponad 410 km wg WLTP. Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 130 kW może zwiększyć zasięg o 229 km w 30 minut. Domowa ładowarka sieciowa o mocy 22 kW naładuje akumulator od 10 do 100% w niecałe cztery godziny.

Istotnymi zaletami elektrycznego Mastera są funkcje V2X: Vehicle To Load (V2L) i Vehicle To Grid (V2G). Umożliwiają one ładowanie urządzeń zewnętrznych. Funkcja V2L umożliwia zasilanie z baterii trakcyjnej urządzeń przenośnych (na przykład narzędzi czy komputerów) lub urządzeń zamontowanych w pojeździe przez wykonawców zabudów (agregat chłodniczy, automatyczna tylna klapa, dodatkowe ogrzewanie/klimatyzacja itp.), za pomocą gniazda w kabinie pasażerskiej, w przestrzeni ładunkowej lub za pośrednictwem adaptera podłączanego do gniazda zasilania. Renault Master może być również włączane do sieci energetycznej i dostarczać energię ze swoich akumulatorów (funkcja V2G, od pojazdu do sieci) za pośrednictwem dwukierunkowej ładowarki.

Naturalnie, zadbano o bezpieczeństwo. Wspomagany elektrycznie, aktywny układ hamulcowy nowego Renault Master zapewnia taką samą skuteczność hamowania i wyczucie pedału hamulca niezależnie od stopnia obciążenia pojazdu. Na pokładzie znajdziemy zestaw 20 systemów podnoszących bezpieczeństwo czynne, w tym m.in.: asystenta stabilizacji jazdy przy bocznym wietrze, aktywne wspomaganie nagłego hamowania AEBS czy asystenta jazdy z przyczepą. Nowość Renault zawita do salonów w połowie 2024 roku. Bliżej debiutu poznamy też jego polskie ceny.


Przemysław Dobrosławski

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Renault Master IV generacji

Przeczytaj również
Popularne